Mountainbikes voor dames zijn anders dan mountainbikes voor heren. Wij leggen uit waar de verschillen zitten en wat er qua mountainbike-accessoires nog meer voor dames wordt gemaakt. Wat is er te koop?
Het meest in het oog springend is natuurlijk het frame. Net als bij ‘gewone’ damesfietsen is de bovenste liggende framebuis lager. Vroeger was het noodzaak omdat dames met een rok fietsten, nu is het gewoon handig als je van de fiets af stapt, bewust of onbewust. Ook is bij een damesframe de bovenbuis en de schuine onderbuis wat korter waardoor je automatisch wat meer rechtop zit en dat ontlast de druk op het kruis. Minder opvallend, maar zeker zo belangrijk, is dat damesframes in een andere maat gemaakt worden. De kleinste herenmaat is veelal 17 inch, bij de dames is de kleinste maat vaak 14 inch.
Vaak zijn vrouwen minder zwaar dan mannen en daarom kunnen er kleinere schijfremmen worden gemonteerd. Klein levert twee voordelen op: ze remmen wat minder agressief én het spaart gewicht. De remhendels moeten te verstellen zijn zodat je met kleine handen de remgreep fatsoenlijk kunt bedienen.
Het stuur is bij voorkeur wat dunner zodat kleinere handen het ook goed kunnen vasthouden. Ook is het stuur minder breed omdat de schouderbreedte van dames smaller is dan bij heren. Als minimale breedte wordt 660 mm als richtlijn gezien.
Het hangt een beetje van de fabrikant af, maar een echte damesfiets is natuurlijk voorzien van een dameszadel. Doorgaans zijn de heupen van de dames breder en een zadel moet daar natuurlijk bij passen. Aan de voorzijde loopt een dameszadel vaak wat verder naar beneden. Ook zijn ze anders gepolsterd om de weke delen tijdens het fietsen te ontzien. Veelal hebben ze een iets dikkere laag foam of gel onder de zitbotjes en een gleuf in het midden. Soms kan – hoe gek het ook klinkt - een minder dik gepolsterd zadel de oplossing zijn. Een kwestie van proberen.
Traditioneel zijn handvatten voor mountainbikes rond, maar dames brengen daar langzaam verandering in. Vooral op damesfietsen worden standaard steeds vaker handvatten gemonteerd die meer steun bieden aan de handen. Het ontlast de drukpunten onder de muis van de hand en het polsgewricht en voorkomt tintelende vingers. Ander voordeel is dat de handvatten te koop zijn in verschillende maten.
De meeste mannen lopen niet rond met een paardenstaart. Veel vrouwen daarentegen wel, en het is niet meer dan logisch dat er helmen bestaan met aan de achterkant een uitsparing waar je paardenstaart doorheen kan. Ook zijn dameshelmen vaak wat smaller uitgevoerd en zijn ze natuurlijk verkrijgbaar in leuke dameskleurtjes.
Unisex zou hier letterlijk niet passen. Een damesschoen wordt gemaakt op een andere leest dan een herenschoen. Damesschoenen moeten wat smaller zijn bij de hiel en zijn ook wat smaller aan de voorzijde. Dames die last hebben van een knobbelteen (Hallux Valgus) zullen moeten zoeken bij een wat bredere herenschoen, want voor zover ons bekend is er nog geen speciale damesschoen voor deze voeten.
Dameshandschoenen zien er niet alleen leuker uit, ook de maatvoering is anders. De vingers zijn iets langer en bij enkele handschoenen zit er iets meer gel op de handpalmen om tintelende vingers te voorkomen. Ook begint de maat vaak bij XS.
Brede heupen en borsten, twee zaken waar een goede fietsbroek voor dames mee zal moeten dealen. Die brede heupen lost de damesbroek op door een andere – bredere – pasvorm en ook de stretch materiaal waar een wielerbroek van is gemaakt helpt natuurlijk. Bij een fietsbroek met schouderbanden lopen deze bij een dames fietsbroek anders dan bij een herenbroek: ze zij aan de voorzijde zo gesneden dat ze tussen de borsten door lopen. Anders is ook de zeem in de broek: speciaal aangepast aan de vrouwelijke vorm. Handig zijn fietsbroeken waarbij je het bovenste schouder gedeelte van de broek kan los ritsen: hoef je niet alles uit te trekken als je naar de wc moet.
In de Alpen landen is het heel normaal om als dame in een baggy rond te rijden. Baggy? Jawel, een wat groot uitgevallen korte broek tot boven de knieën. De voordelen ten opzichte van een fietsbroek zijn legio: zakken (handig voor de telefoon), ze bieden meer bescherming (handig bij smalle passages tussen struiken) en zien er ook nog eens super hip uit. Om de zeem hoef je het niet te laten want de meeste baggy’s hebben een uitneembare en uitwasbare binnen broek met zeem. In de rug zit bij een goede baggy een stretch paneel zodat je bij het voorover buigen niet in je beweging wordt belemmerd.
Geen baggy en geen fietsbroek, maar een fietsrok. Inderdaad een rok van buiten met daaronder een binnenbroek met zeem. Leuk als verandering, erg vrouwelijk en met zakjes voor wat klein spul.
Dames shirt en jacks zijn anders gesneden: meer getailleerd en ruimte voor de buste. En er zijn ondershirts waarin een soort stretch ‘bustehouders’ zijn gemaakt.
Een rugzak is handig om eten en drinken mee te nemen en natuurlijk je bike-tool, fiets- en vorkpomp, een regen overjasje en als je wat langer van huis gaat kleding, toilettas en slaapzak. Rugzakken voor dames verschillen van herenrugzakken omdat de schouderbanden anders gesneden zodat ze de borsten niet in de weg zitten.
Ga je wat vaker fietsen of loop je ook loop je regelmatig hard, dan is het een idee om je fietscomputer te vervangen door een trainingshorloge. In combinatie met een hartslagband kun je in de gaten houden of je niet aan het overtrainen bent en wat het effect van je training is. Bij een aantal horloges kan je de snelheid en afstand meten met een sensor in het voorwiel en de trapcadans met een sensor op het crank. Houd je niet van sensoren, dan is een horloge met gps wellicht de oplossing. Het verschil tussen dames- en herenhorloges zit hem in de band en de grootte van de kast: smaller en kleiner bij dames omdat de pols doorgaans wat dunner is.