Het Šumava-gebergte, Boheemse Woud, is een groen stuk Tsjechië dat dankzij de communisten – die het afsloten – ongerept is gebleven. Fietsroute 33, de Šumava Magistrala, gaat er dwars doorheen. Op Pad fietst er vijf dagen, van Vyšší Brod naar Nýrsko. Het leidend principe: Czech first. Slapen bij Tsjechen thuis, Tsjechisch eten, én Tsjechisch bier. En natuurlijk elke dag die ongelooflijke Tsjechische natuur.
Land: Tsjechië
Gebied Boheemse Woud (de Tsjechische naam is Šumava). Nationaal park Šumava is het grootste nationale park van Tsjechië. Het wordt de 'groene long' van Europa genoemd.
Gemaakte fietstocht De Šumava Magistrala is een 240 km lange fietsroute door het Boheemse Woud. Wij fietsten er 180 km van en deden er 5 dagen over.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad Voor beginners zwaar genoeg. Enkele mountainbikeachtige stukken, maar het merendeel van de wegen is prima geasfalteerd. En rustig!
Navigeren Volledig gemarkeerde route (fietsroute 33), in 2 richtingen, met bordjes en markeringen.
Beste tijd Vanaf mei en verder de hele zomer.
Ernaartoe Naar Praag en verder met de bus. Trein naar Praag CS. Met de auto 900 km vanuit Utrecht.
Overnachten Hotels, pensions en B&B‘s.
Šumava is de Tsjechische naam voor het Boheemse woud. Nationaal park Šumava is het grootste nationale park van Tsjechië. Het wordt de Groene long van Europa genoemd. Groen is het er zeker. Het gebied is lang verlaten geweest waardoor de natuur alle ruimte heeft gehad. Tijdens het communistisch regime was een groot deel van Šumava verboden terrein. Dit heeft de natuur in dit gebied gedurende 40 jaar behoed voor de oprukkende verstedelijking en roofbouw op de natuur. In 1991 is het gebied tot nationaal park uitgeroepen en is het opengesteld voor iedereen. Het is tegenwoordig een geliefd vakantiegebied voor de Tsjechen, maar niet door het toerisme verpest. De hoogte van de bergen varieëert tussen de 600 en 1378 meter.
Het park bestaat voor 80 procent uit bos, 10 procent uit landbouwgebied en de rest wordt gebruikt voor wegen, water en bebouwing. Behalve bossen zijn er beken, moerassen, 8 gletsjermeren, en 2 stuwmeren: het stuwmeer bij Nýrsko, dat gebruikt wordt voor de drinkwatervoorziening van Klatovy en het Lipnomeer. Het stuwmeer bij Nýrsko mag niet gebruikt worden voor recreatieve doeleinden, het Lipnomeer heeft juist uitgebreide watersportmogelijkheden.
Wat dieren betreft zijn er reeën en herten te zien; door het ontbreken van natuurlijke vijanden heeft de populatie van beide zich flink kunnnen uitbreiden. Om de populatie gezond en op peil te houden, wordt een beperkte jacht toegestaan. Er komen weer wat van hun oude vijanden terug. De lynx wordt weer met enige regelmaat gesignaleerd en het schijnt dat in de meest afgelegen delen weer een enkele wolf terugkeert. Ook de eland komt in het zuiden van het gebied terug. De goede kwaliteit van het water in het park biedt gunstige omstandigheden voor de visotter, forellen en watervogels zoals de ijsvogel. Meer info over de natuur in het Boheemse Woud vind je hier.
Fietsland Tsjechië
Tsjechië is een prima fietsland! De voorzieningen zijn uitstekend. Veel lijkt afgekeken van Duitsland, je fiets mag mee in het openbaar vervoer etc. Het is schoner en goedkoper dan bij ons. Fietsers zijn overal welkom. Het is ook een beetje als fietsen in het verleden. Een vakantie van vroeger. Lief, vriendelijk, en veilig.
Over onze vijfdaagse fietstocht door het Boheemse Woud, Sumava
De Šumava Magistrala is een 240 km lange fietsroute door de Šumava. Wij – twee firsttimers en een oude rot - fietsen er in vijf dagen 185 km van. Hij loopt van Domažlice in het westen van Šumava, via Nýrsko, Železná Ruda, Srní, Horní Planá en Frymburk naar Dolní Dvorište in het oosten van Šumava. Die waren inderdaad magistraal! Aan het begin en het einde knabbelden we enkele tientallen kilometers van de route af, om hem voor beginners behapbaar te houden. Zodoende missen we Domažlice en Český Krumlov. De laatste stad niet helemaal, op de dag van aankomst reden we er ´s avonds met een taxi heen. Totale stijging 2.828 meter, totale daling 2.933 meter.
GPS-track Šumava Magistrala
Zie onderaan.
Een iets uitgebreide en omgekeerde variant (met gps-download) van de Šumava Magistrala met de finish in Cesky Krumlov vind je hier.
Beste tijd
De zomer! Vanaf mei zou het prettig moeten zijn; hoewel het in 2013 in mei niet te doen was wegens enorme overstromingen. Maar dat is de natuur... In juli was het nooit te heet. Wel zonnig en warm. Heerlijk fietsweer dus.
Ernaartoe
Vliegen
In ca 1,5 uur vlieg je van Schiphol naar Praag. Het kan met KLM of EasyJet. De kosten vallen mee (zo’n 200 euro), maar een fiets meenemen is relatief duur: 70 euro voor een enkele reis. De reis vanaf het vliegveld is langer dan de vliegreis naar Praag. Vanaf de luchthaven neem je bus AE (Airport Express) naar het Centraal station (hlavní nádraží). Buskaartjes bij de buschauffeur, wel in CZK betalen (pinautomaten op de luchthaven). Fietsen zouden mee moeten mogen in de vliegveldbus, maar niet elke chauffeur is ervan gecharmeerd. Op de terugweg liet een chauffeur ons mooi staan.
Vervoer ter plekke
Vanaf Praag CS reis je met de trein naar Vyšší Brod, hiervoor moet je overstappen in Rybník. Reistijd ongeveer vier uur.
Route: Praha – Rybník , richting Linz, trein Ferdinand Kindermann; Rybník - Vyšší Brod klášter, richting Lipno nad Vltavou.
Fietsen kunnen mee, tegen betaling van 25 CZK (1 euro).
Met de trein
Gaat ook via Praag, en voor ongeveer dezelfde prijs. Voor uitgebreidere treininformatie zie www.treinreiswinkel.nl
Met de auto
Vanaf Utrecht is Vyšší Brod ruim 900 km ver weg. Een uurtje of tien in de auto.
Overnachten
Handig om te weten: pokoj = kamer, jedna = 1, noc = nacht, cena = prijs.
Wij logeerden zelf iets buiten Brod: Penzion Herbertov. Herbertov 15, Vyšší Brod, 38273. De accommodatie was schoon en basaal, maar de omweg niet echt waard. Het had wel wat van een kinderkamp. € 15,- pppn. Info: www.penzionherbertov.cz.
Er is een Tsjechische site voor pensions en B&B’s: www.penziony.cz
Eten en drinken
Bier is de nationale drank van Tsjechië en het smaakt uitstekend. Het alcoholpercentage is vaak onduidelijk, de smaak heerlijk. Béétje gevaarlijk dus wel.
Het eten vonden we minder lekker. Zwaar, vet, geen groenten, veel vlees. En weinig kruiden of pit. Je voelt het zitten als je erop fietst. Eigenlijk aten we nergens echt heel erg lekker. Een beetje in de buurt kwam het Hotel Klostermannova chata in Modrava (4, Modrava 341 92, www.klostermannovachata.cz), waar je eet op een hooggelegen terras met fraai uitzicht. Een stevige lunch aten we bij Sport Hotel Prásily, Prásily 111, www.prasilskyraj.cz, ook op een prettig terras.
Het Tsjechische eten is wél goedkoop. Een volledige maaltijd met iets te drinken erbij heb je voor 6 tot 12 euro pp.
Zwaarte/moeilijkheidsgraad
De Šumava Magistrala is voor beginners zwaar genoeg, maar goed te doen. Het voelt als een avontuur. Er zitten wat mountainbikeachtige stukken in. Het merendeel van de wegen is echter prima geasfalteerd. En rustig! Dus uitstekend te fietsen. Qua bergjes is het ook net genoeg. Soms lange trage stijgingen, soms pittiger. Maar nooit extreem lang. De hoogste top in het gebied is nog geen 1200 meter.
Fietsverhuur in de buurt
Als je fietsen wilt huren kun je het beste de tocht beginnen in Český Krumlov, dus een dag langer fietsen. Daar zit een verhuurder die Trek en Giant fietsen verhuurt. Lastig is dat je de fietsen weer terug moet brengen.... Dus alleen doen als je alle tijd hebt. Op deze site vind je meer info.
Dag 1, Vyšší Brod – Horní Planá, 50 km
De eerste fietsdag was op papier een rustige. Het heuvelt tussen Vyšší Brod en Horní Planá minder dan op de rest van de route. Toch was het zwaar genoeg. Sommige stukken waren onverhard, het was ook weer bepaald niet helemaal plat. De omgeving: groen mountainbikepad langs het water, een fietspad langs het Lipnomeer, boerenwegen langs halfverlaten dorpen, asfaltwegen over heuvels. Goed te doen allemaal.
Dag 2, Horní Planá – Strážný, 42 km
Een ongelooflijk mooie tocht, maar wel pittiger dan gisteren. Afwisselend terrein: soms zijn er bloemenvelden en fiets je tussen de vlinders. Dan weer superstrak asfalt met links en rechts groene heuvels. Een gedeelte volg je een oude spoorlijn met een moeras rechts, en een bos links. Dan weer fiets je over een onverhard pad door het bos. Strážný is een grensplaats waar veel Duitsers komen. Er is een levendige straathandel, er zijn gokpaleizen en hoerententen. Hoewel de laatste met het oog op het binnenhalen van de betere toeristen aan het verdwijnen zijn. Een bijzonder eindpunt na een dag door de natuur!
Dag 3, Strážný – Filipova Huť, 30 km
Omdat we even van de officiële route af logeren, moeten we een klein stukje anders fietsen. Dat is het avontuurlijkste deel van de tocht. We steken een bergje over via een onverhard graspad, en dalen af naar het plaatsje Polka. Je komt langs een bijzondere begraafplaats, met kunstwerken en een kapelletje. Daarna stijgt het weer. Kvilda is het hoogste punt van de tocht. Het ligt op 1147m hoogte. Het is ook het hoogste punt van het gebied. De weg naar Filipova Hut‘ is mooi, strak, misschien af en toe wat voorspelbaar (het blijft maar groen en mooi...). Het eindpunt was een verrassing. Een kleine weg van de route af leidt naar het B&B van de familie Hodanová. Een modernistisch paleisje (zie onder overnachten).
Dag 4, Filipova Huť – Železná Ruda, 44 km
Een dagje over asfalt, door heuvels en dalen. Niet zo spectaculair als de twee dagen hiervoor, wel lieflijk. Op tweederde van de route kun je een ommetje maken naar Dobra Voda waar een joods museum is. Železná Ruda is weer zo’n grensplaats. Er is meer leven dan in de dorpen hiervoor. Er zijn diverse restaurants.
Dag 5 , Železná Ruda - Nýrsko, 31 km
Veel dalen! Deze dag gaat dus snel. De route zelf is niet zo mooi als de vorige dagen, dus dat komt goed uit. Bij de stuwdam van Nýrsko fiets je voor je gevoel over de rand van de bak.
Böhmerwald - Šumava, uitgeverij Kompass, € 13,95.
Uitstekende kaarten met een schaal van 1:50.000 (het mapje Šumava bestaat uit twee delen). De route staat erop, al is het soms zoeken naar het cijfer 33.
Info: www.reisboekhandel.nl