Een verre reis maken om bij aankomst meteen op je eigen fiets te stappen en een spannende tocht te maken. Het is fantastisch om te doen en we kunnen het iedereen aanraden. Maar als je je fiets mee wilt nemen in het vliegtuig loop je tijdens de voorbereidingen al snel tegen veel onduidelijkheden aan: wat mag, hoeveel kost het, en bij welke maatschappij? Wij zochten het voor je uit.
Het blijkt dat iedere maatschappij er zo zijn eigen beleid en regels op nahoudt waardoor je als reiziger door de bomen wellicht het bos niet meer ziet. De vliegmaatschappijen die we hebben bekeken zijn Easyjet, Transavia, Vueling, Ryanair, KLM, Aer Lingus, Alitalia, Air France, Lufthansa en British Airways. We onderzochten welke voorwaarden zij hebben voor de verpakking, wat de kosten zijn, hoe je een vliegreis voor je fiets moet boeken en wat je kan doen als blijkt dat je fiets tijdens de reis schade heeft opgelopen.
Bij alle maatschappijen moet de fiets verpakt worden in een fietsdoos, -koffer of -hoes. Informeer altijd vooraf bij de maatschappij wat de vereisten zijn. De pedalen moeten gedemonteerd worden, het stuur in de lengterichting van het frame gedraaid en vaak moet het stuur ook verlaagd worden. Air France vraagt je het voorwiel te verwijderen en aan het frame te bevestigen.
Alle vliegmaatschappijen vragen ook om de bandenspanning flink te verlagen of de banden zelfs helemaal leeg te laten lopen, zo zouden er geen risico ontstaan in het geval van wisselende druk in het vliegtuig. Technisch gezien is het grote flauwekul om fietsbanden leeg te laten lopen. Doe het maar, ga niet in discussie met de baliemedewerkster en zorg dat je bij aankomst een werkend pompje bij de hand hebt. Het is verstandig om eventuele losse of scherpe onderdelen in plastic of karton te wikkelen, zo heb je meer zekerheid dat deze niet beschadigd raken.
Vueling en Lufthansa pakken het anders aan. Bij Lufthansa hoef je je fiets helemaal niet te verpakken, daar kun je hem zonder poespas inchecken. Bij hen geldt: een doos mag, maar hoeft niet. Vueling maakt het je lastig, na drie keer bellen krijgen we drie verschillende verhalen: wel een doos, geen doos, wel het voorwiel verwijderen en de volgende keer juist niet. Ze hebben geen duidelijke regelgeving over het verpakken van fietsen, wees hierop voorbereid.
KLM meldt (update 2020): 'Je mag je (vouw)fiets of tandem (niet elektrisch) van max. 23 kg (inclusief fietsdoos) meenemen tegen een toeslag, op voorwaarde dat deze is verpakt in een doos, container of tas die speciaal is ontworpen voor het vervoeren van fietsen. De maximale dimensies van deze fietsdoos zijn 176.5 x 23.0 x 101.5 cm (69 x 9 x 40 in). De beste manier om je fiets te beschermen is door een hardcover beschermhoes te gebruiken. Een zachte beschermhoes is echter ook toegestaan mits deze aan de binnenkant een beschermend verpakkingsmateriaal bevat. Het stuur moet in de lengterichting van het frame worden gedraaid, de pedalen en andere uitstekende onderdelen moeten worden verwijderd en de bandenspanning moet worden verlaagd. Op Schiphol zijn voor EUR 20 per stuk speciale KLM-fietsdozen verkrijgbaar die voldoen aan de maximale dimensies. De KLM-fietsdoos weegt 4.5 kg / 10 lbs. Let op: vanwege internationale wetgeving kan je geen e-bike of elektrische fiets meenemen.'
Schiphol meldt (update 2020): 'Wij leveren kartonnen dozen, maar dat is niet bij elke luchtvaartmaatschappij verplicht. Wij niet over de regels of dozen, hoezen wel of niet gebruikt mogen worden voor fietsen tijdens het vervoer. Dat ligt bij de luchtvaartmaatschappij.'
Advies: informeer ruim voor vertrek bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je reist of en hoe je je fiets moet of mag vervoeren. Zo voorkom je vervelende verassingen vlak voor vertrek.
Op Schiphol Airport kun je voor €23 een doos kopen om je fiets in te vervoeren. Zo’n doos is 170 x 23 x 100 cm groot en weegt 4,5 kilo. Ze zijn verkrijgbaar bij de KLM-balie, helaas kunnen daar alleen KLM-passagiers een doos kopen. Reizigers die niet met KLM vliegen moeten naar de kelder van de luchthaven om een doos te kopen.
Handiger is om zelf een gratis doos bij de plaatselijke fietsenmaker te halen, die opgevouwen mee te nemen en daar op de luchthaven je fiets in te verpakken. Zorg dan ook voor een rol tape om de doos mee af te sluiten. Denk er ook aan dat je gereedschap bij de hand hebt, maar pas op. Stop dat terug in de hoofdbagage want deze spullen mogen niet in de handbagage.
Per maatschappij worden er diverse eisen gesteld aan de eigenschappen van je fiets. Zo accepteert Transavia geen fietspompen die werken op CO2-patronen. KLM, Air France en British Airways accepteren geen elektrische fietsen, maar wel tandems. Ryanair en Alitalia nemen helemaal geen elektrische fietsen of tandems mee.
Geef zo vroeg mogelijk aan dat je een fiets meeneemt. Soms is het namelijk nodig om vooraf toestemming te hebben om je fiets in te checken en vaak is het verstandig na te vragen of er wel ruimte is aan boord voor je tweewieler. EasyJet is hierbij het meest coulant: tot een uur voor vertrek kun je onaangekondigd fietsen inchecken, dit is wel duurder dan vooraf aangeven dat je fiets mee gaat.
Er kunnen vaak slechts een beperkt aantal fietsen per vlucht vervoerd worden, waarbij de aantallen sterk uiteen lopen. Zo kan Aer Lingus per vlucht maximaal tien fietsen meenemen (bij regionale vluchten kan dit variëren) en kunnen er op sommige vluchten van Alitalia helemaal geen fietsen aan boord.
Je fiets meenemen blijkt al een hele onderneming te zijn, maar wat als je hem beschadigd terugkrijgt? Maatschappijen dekken zich stevig in met uitgebreide algemene voorwaarden, ingewikkelde regels en juridische taal waardoor je als reiziger al snel niet meer weet wat nou eigenlijk je rechten en plichten zijn.
Iedere maatschappij geeft aan dat zij verantwoordelijk zijn voor schade, verlies of vernietiging van je bagage zolang die is ingecheckt. Voor kleine dingen als krassen, deukjes of vlekken nemen ze geen verantwoordelijkheid omdat dit ook kan ontstaan door ‘normaal gebruik’. Het beste is om schade direct te melden op het vliegveld, omdat bijvoorbeeld Transavia geen verantwoordelijkheid neemt als je achteraf pas aangeeft dat er iets mis is. Vaak moet je ook schriftelijk melding maken binnen zeven dagen. Zorg ervoor dat je fiets goed verpakt en beschermd is, in alle voorwaarden wordt namelijk vermeld dat de maatschappij niet aansprakelijk is als je spullen ‘ondeugdelijk’ verpakt zijn.
De vergoeding wordt uitgedrukt in ‘STR’ of ‘SDR’, dit staat voor ‘speciale trekkingsrechten’ of ‘special drawing rights’. Kort gezegd zijn dit certificaten die plaatselijk ingewisseld kunnen worden voor lokale valuta. Alle maatschappijen vergoeden schade tot 1.131 STR, wat omgerekend ongeveer €1.230,- is, afhankelijk van de wisselkoers. In veel gevallen is het mogelijk om een extra verzekering af te sluiten, of vooraf aan te geven dat je fiets meer waard is dan het aantal vastgestelde STR. In het laatste geval moet je wat bijbetalen, maar bij schade krijg je veel meer vergoed.
Bij welke maatschappij je ook aan boord stapt, met deze checklist kom je er wel, en je fiets ook!
Het kostenplaatje kan per maatschappij enorm verschillen. Bij de één is er sprake van een vaste prijs, de ander hanteert een tarief dat per bestemming of zone verschilt. Hieronder een overzicht:
Vaste prijs: €40.
Zoneprijs: Nee.
Bijbetalen per kilo: 15 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief.
Bijzonderheden: op vluchten tussen Ierland en Noord-Amerika mag je fiets gratis mee.
Vaste prijs: Nee.
Zoneprijs: zone 1 en 2 €55 / zone 3 en 4: €100.
Bijbetalen per kilo: vanaf 23 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief.
Vaste prijs: Nee.
Zoneprijs: Nee.
Bijbetalen per kilo: vanaf 23 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief.
Vaste prijs: Nee.
Zoneprijs: Nee.
Bijbetalen per kilo: vanaf 23 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief.
Bijzonderheden: als je meer bagage hebt wordt je fiets als extra 'tas' gezien waarvoor je moet bijbetalen (toegestane aantal tassen afhankelijk van het type ticket).
Vaste prijs: €35 bij vooraf betalen, €45 bij betaling op de luchthaven.
Zoneprijs: Nee.
Bijbetalen per kilo: vanaf 32 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief.
Bijzonderheden: 32 kilo geldt als totaalgewicht voor al je bagage, dus niet alleen je fiets!
Vaste prijs: Nee.
Zoneprijs: zone 1 en 2 €55 / zone 3 en 4 €100.
Bijbetalen per kilo: vanaf 23 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief.
Bijzonderheden: vanuit Europa naar de VS vliegen kost €105,- i.p.v. €100.
Vaste prijs: €50 continentaal, €100 intercontinentaal.
Zoneprijs: Nee
Bijbetalen per kilo: Nee (onduidelijk).
Bijzonderheden: vervoer van een tandem kost €100 continentaal en €200 intercontinentaal.
Vaste prijs: €40.
Zoneprijs: Nee.
Bijbetalen per kilo: Nee (onduidelijk).
Vaste prijs: €50 online, €60 op de luchthaven of bij het callcenter.
Zoneprijs: Nee.
Bijbetalen per kilo: vanaf 20 kilo per kilo bijbetalen volgens het normale tarief.
Vaste prijs: €45.
Zoneprijs: Nee.
Bijbetalen per kilo: Nee (onduidelijk)
Bijzonderheden: Bij een transfer verdubbelen de kosten en betaal je dus €90 i.p.v. €45.