Ergens ben je een slappe pelgrim als je de fiets pakt in plaats van wandelt, en geen zevenentwintig maar slechts negen dagen zwoegt om in Santiago de Compostela te komen. Maar slap zijn heeft ook zo zijn voordelen. Op Pad liet zijn baard staan en verkende de Caminho Português. De beste pelgrimsweg voor fietsers.
Land: Portugal en Spanje
Gebied: Het traject Lissabon - Santiago de Compostela (Sp), door de regio's Lissabon en Taagvallei, Beiras, Noord-Portugal, Galicië (Sp)
Activiteit: Fietsen.
Gemaakte fietstocht: De Caminho Português, de pelgrimsroute voor wandelaars van Lissabon naar Santiago de Compostela, maar dan op de fiets. Lengte tocht: 616 km.; 9 fietsdagen.
Zwaarte: Niet al te lange etappes, wel vaak over zwaar terrein. Onverhard, bagger, zand, kasseien.
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk, zeker als je als slappe pelgrim gaat en de tijd neemt.
Navigeren: De wandelroute wordt met gele pijlen en blauw-gele bordjes met Jacobsschelpen aangegeven.
Korte impressie van het gebied: De route loopt door heel Portugal en een stukje van West-Spanje. Grofweg via Tomar-Coimbra-Porto-Ponte de Lima-Tui. Je ziet dus heel Portugal, op het uiterste zuiden na.
Beste tijd: Mei t/m september.
Ernaartoe: Vliegen op Lissabon. Vliegen van Santiago terug naar huis kan ook, maar lukt niet op elke dag.
Overnachten: Hotels en B&B’s.
Het traject Lissabon - Santiago de Compostela (Sp), door de regio's Taagvallei, Beiras, Noord-Portugal, Galicië (Sp)
De Caminho Português, de pelgrimsroute voor wandelaars van Lissabon naar Santiago de Compostela, maar dan op de fiets. De route kent vanaf Coïmbra twee varianten. Een kustpad en een pad meer landinwaarts. Wij kozen voor het kustpad.
Niet al te lange etappes, wel vaak over zwaar terrein. Onverhard, bagger, zand, kasseien.
Lengte tocht: Totaal 616 km. We verdeelden die over 9 fietsdagen.
De wandelroute wordt met gele pijlen en blauw-gele bordjes met Jacobsschelpen aangegeven.
De route loopt door heel Portugal en een stukje van West-Spanje. Grofweg via Tomar-Coimbra-Porto-Ponte de Lima-Tui. Je ziet dus heel Portugal, op het uiterste zuiden na.
Mei t/m september.
Vliegen op Lissabon. Vliegen van Santiago terug naar huis kan ook, maar lukt niet op elke dag.
Portugal heeft een groeiend aantal hotels dat is aangesloten bij de club Bikotels, hotels die extra hun best doen voor fietsers. Het zijn niet allemaal charmehotelletjes, ook grote kasten zijn soms bikotel. We logeerden in een bikotel als het kon, anders elders.
Onze Top 3:
Etappe 1, Golegã - Alvaiázere, 65,2 km.
Totale stijging 685 meter; totale daling 399 meter
Stille wegen, weinig volk. Eén verlaten quinta, een hoeve met woonhuizen eromheen, lijkt symbolisch voor het gebied. Quinta da Cardiga. Prachtig. Die kleuren alleen al! Afgebladderd blauwgroen, okergeel en bruinrood. Overgroeid door groen. Een plek voor een film. Een andere boerderij tippen we voor een Dardenne broertjes film. Een magere witte hengst, een gebitloze boer. Verder op de route: klaprozen, olijfbomen, af en toe een onverhard stukje. En halverwege de geweldige stad Tomar.
Etappe 2, Alvaiázere – Coïmbra, 62,96 km
Totale stijging 949 meter; totale daling 1.172 meter
Alweer een zeer fijne dag. De route begint in een dauwfris bos en eindigt in Coïmbra: een cadeautje, want een van de mooiste steden van Portugal. Halverweg ligt het veel minder bekende, zoniet totaal onbekende Ansiaõ. Daar even naar de Pastelerias Diogo gaan is ook een cadeautje. Het is of er net een zwerm vrouwen is neergestreken. Een kwartier lang is het een kakofonie. Kletsen, koffie, koekjes. Vaak overgaand in gebakjes. Dan valt alles weer stil en eten wij de resten op. Proef de traditionele lesmas, iets tussen bitterkoekjes en kruidnootjes in. Na Ansiaõ: fietsen door bloemenvelden, kurkbomen, olijfbomen. Véél onverhard.
Etappe 3, Coïmbra – Ovar, 113 km.
Totale stijging 537 meter; totale daling 549 meter
We koersen richting zee nu. De route erheen leidt door stille dorpen, bossen, landbouwgebieden. Niet spectaculair, wel leuk om te zien hoe het Portugese leven gaat. Aan zee is het een graad of 25, maar de Portugezen vinden het fris. We treffen oudere dames met kinbeharing in wollen vesten, maillots en mutsen. Bij Aveiro wordt het toeristisch, maar vaart het pontje niet. Daarna is het land plat. Maar ook steeds opener (en nog altijd windkracht 6 tegen). De laatste 30 km gaan over een schiereiland zonder veel beschutting. Vlak voor het einde is er een bar. Uit de wind, in de zon, en een enorm glas verse jus.
Etappe 4, Ovar - Porto, 59 km
Totale stijging 428 meter; totale daling 422 meter
De dag begint met een mistig en weemoedig naaldbomenbos op zandgrond. Een beetje Bergen aan Zee, maar dan verlaten. Hoewel, verlaten? Wat doen al die kortgerokte dames dan tussen die bomen? Na een paar kilometer is er een zijweg rechtstreeks naar zee. We rijden hem in – de zee zien brengt geluk – maar krijgen het dan op de heupen. Er rijden grote auto’s stapvoets over de weg. Krijg nou wat. Dit pad gaat rechtstreeks naar een afwerkplek! Gauw weer terug naar de doorgaande weg. De rest van de dag is minder spannend. We vinden het niet erg. In Espinho, een behoorlijk lelijke badplaats, is een megagrote markt aan de gang. Niet aan toegeven. Porto verdient je tijd beter. Porto is een feestje!
Etappe 5, Porto - Esposende 69,5 km
Totale stijging 527 meter; totale daling 531 meter
Een fietspad langs de kust. Geheel vlak, voor de verandering. In Matesinhos stuit je op een mix van industriële resten, een beetje toerisme, en een pelgrimsstempelpost. We worden er door een stel mannen heen gedirigeerd. “Peregrinas! Naar binnen!” Langzaam wordt het mooier langs de kust. Troep maakt plaats voor lieflijkheid. Er zijn ouderwetse badplaatsen met knusse oudjes. Het wordt ook ruiger. Er volgt een kustlandschap met rotsen in zee en wilde planten ernaast. De route is weer vaak onverhard. Of heeft kinderkopjes. Aan de bak! Esposende heeft een schiereiland met vergane glorie-vakantieoorden. We logeren er. Alsof we door een stichting voor recuperatie en geestelijke rust naar buiten zijn gestuurd. Het voelt tóch welkom.
Etappe 6, Esposende – Ponte de Limes, 66,5 km
Totale stijging 515 meter; totale daling 493 meter
Weer die prachtige kust. En weer krijg je het niet cadeau. Kinderkopjes, bagger en zand onder je banden! Maar hier ligt wel het allermooiste stukje zeeroute. Dwars door de duinen. We vragen ons af of de bedenkers hier ooit zelf hebben gefiets (het antwoord is: kan bijna niet), maar genieten van alle frissigheid. De kleuren van vandaag: grijsblauw, grijsgroen, zand, wit en geel. Als we bij de rivier de Lima komen buigt de route met de rivier landinwaarts mee. Er is hier een natuurpad aangelegd, een ecovia. Onverhard natuurlijk, en baggerig! Maar érg mooi. De dagetappe is niet lang, maar als we in Ponte de Lima zijn, hebben we het gehad. Het is dus even slikken als blijkt dat het hotel, een omgebouwde quinta, 8 km buiten de stad ligt (én heuvelop). Maar si si si, wat is dit plekje de moeite waard! (zie onder logeren).
Etappe 7, Ponte de Lima – Valença 54 km
Totale stijging 849 meter; totale daling 826 meter
Veel wijnboeren hier, je rijdt door de wijngaarden. Niet onaardig, het heuvelt wat, en het is stil. Volgens velen moet je niet in Valença zijn, want daar is het helemaal niet stil. Het grensstadje is inderdaad vergeven van de toeristen. Toch valt het mee. Tuurlijk, de bussen rijden af en aan. Maar het is een vestingstad en dat heeft toch wat. Wel jammer dat het het hemelwater even nadrukkelijk aanwezig is als de toeristen. We schuilen langdurig in een bar.
Etappe 8, Valença do Minho – Redondela, 45 km
Totale stijging 515 meter; totale daling 522 meter
De brug over en we zijn in Spanje! Dat voelt als een ouderwetse grensoversteek. Opwindend! De brug is er ook nog uitermate geschikt voor. Lang, smal en van gietijzer. Als het niet saai zou worden zouden we wéér zeggen dat het net een filmlocatie is. Nu voor een smokkelaarsdrama. Of een oorlogsfilm. Aan de Spaanse kant voelt het anders en ís het ook anders. Rijker. Er is bijvoorbeeld meteen een goed geoutilleerde fietsenmaker die iets aan de mankementjes van de huurfiets kan doen. De route na Tui willen we bijna verruilen voor een treinreis, zo hoost het. Maar we doen het niet (als slappe pelgrims hard worden, dan beleef je wat!). Terecht. De route gaat door een fijn glooiend land, met mooie dorpen, vrouwen op akkers en donkere luchten daarboven.
Etappe 9, Redondela – Santiago, 84,5 km
Totale stijging 1.333 meter; totale daling 1.092 meter
Alsof de stad een magneet is, zo schieten we nu op naar Santiago. De laatste onverharde paden slaan we over. De nationale weg is saai, maar nu nog door de prut gaan ploegen, daar zien we niet overheen. We willen naar de Kathedraal. En aan het bier. De drukte in de stad is wennen. Jemig wat een pelgrims. Maar we zijn blij, blij, als een kind zo blij dat we het hebben volbracht. De beloning: een algehele aflaat! Al onze zonden vergeven!
GPS routes zijn per dag hier downloadbaar:
Dag 1 http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ovohlegvahwiihfn
dag 2 http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ikrezwvvsguimxih
dag 3 http://www.gpsies.com/map.do?fileId=hzklkumjiyfxxdds
dag 4 http://www.gpsies.com/map.do?fileId=cyxenveeqqyatbrz
dag 5 http://www.gpsies.com/map.do?fileId=unrlmiplyyigsmsz
dag 6 http://www.gpsies.com/map.do?fileId=qxgddyiqlabznktf
dag 7 http://www.gpsies.com/map.do?fileId=vhfxljqxwyxrmdza
dag 8 http://www.gpsies.com/map.do?fileId=bvtiykvhilxbjtib
Er is ontzettend veel geschreven over pelgrimages naar Santiago. Er zijn zelfs twee Nederlandstalige boeken met dezelfde titel: Op hoge hakken naar Santiago, een keer uit Vlaanderen, een keer uit Nederland. De meeste verhalen gaan niet over de Caminho Portoguês. Toch zijn ze leuk om ter voorbereiding te lezen. Een selectie: